Oleh PROF MADYA MOHD AFANDI SALLEH
Kemenangan
Pakatan Harapan pada PRU14 yang lalu telah mencipta satu fenomena di
mana semua bercakap dan melihat Malaysia yang berbeza dari perspektif
yang sebelumnya.
“Malaysia Baharu” telah menjadi satu istilah yang popular untuk
menandakan era pentadbiran lama yang penuh korup dan skandal telah
berakhir.
Reformasi sistem telah dilakukan di peringkat tertinggi pentadbiran
kerajaan dan secara beransur mula mengambil tempat di setiap peringkat.
“Malaysia Baharu” adalah istilah yang positif, namun keterbukaan
dalam mendefinisikan Malaysia Baharu tanpa kerangka dan sudut pandang
yang betul telah membawa kepada salah faham dan tindakan yang
mengelirukan terutama di kalangan bukan Melayu.
Saya berpendapat kaum bukan Melayu terutama kaum Cina dan India umumnya melihat Malaysia dalam dua perpektif.
Pertama, ‘Malaysia Baharu 1.0’ yang bermula semasa Pra Kemerdekaan
dan Pasca Kemerderkaan. Di peringkat ini, kaum Cina dan India percaya
bahawa mereka turut sama berperanan memperjuangkan kemerdekaan negara
dan membina kemakmuran negara. Ia mulanya dicapai melalui pentadbiran
Perikatan, iaitu gabungan parti politik perbagai kaum yang dianggotai
oleh tiga parti besar berteraskan kaum iaitu Umno, MCA, dan MIC. Pasca
kemerdekaan menyaksikan penglibatan yang aktif terutamanya kaum Cina
dalam memakmurkan ekonomi negara.
Walau bagaimanapun, pemerintahan negara yang dipegang terlalu lama
oleh Barisan Nasional yang diketuai oleh Umno, pentadbiran lama ini
masih dilihat menekan kaum bukan Melayu terutama melalui dasar dasar
yang melibatkan pendidikan dan ekonomi.
Peringkat kedua pula ialah selepas PRU14 di mana kaum Cina dan India
merasakan mereka adalah antara penyebab utama berlakunya perubahan
pemerintahan dan terbentuknya ‘Malaysia Baharu 2.0’.
Pada orang bukan Melayu, mereka merasakan peranan mereka cukup besar
dan signifikan. Tanpa mereka negara masih akan ditadbir oleh rejim
kleptokrasi pimpinan Najib Tun Razak dan Malaysia bentuk ‘lama’ akan
kekal.
Justeru, terma “Malaysia Baharu” muncul selepas PRU14 dan ia
dipopularkan dalam semua media. Bukan Melayu melihat secara optimistik
bahawa Malaysia Baharu tidak lagi akan didominasi dengan nilai-nilai
lama yang banyak berlatar belakangkan tradisi dan budaya Melayu.
Dalam erti kata lain, kaum bukan melayu juga cuba mengenepikan nilai
sejarah dalam mendefinisikan “Malaysia Baharu”. Sebagai contoh, dalam
isu kuota Melayu dan Bumiputra di matrikulasi dan tulisan jawi, kaum
bukan melayu begitu proaktif bersuara. Isu tulisan khat Jawi yang masih
lagi hangat memaparkan kaum bukan Melayu menentang pengenalan tulisan
ini yang menjadi warisan bangsa sejak berabad lamanya di Tanah Melayu.
Pertubuhan berkaitan pendidikan kaum cina, Dong Zong secara keras
menolak pengenalan tulisan Khat Jawi dan terus menerus menekan
Kementerian Pendidikan untuk mengubah polisi ini.
Ahli parlimen DAP, Charlas Santiago turut menjaja istilah Malaysia
Baharu yang baginya setiap dasar di kementerian harus inklusif dalam
mengkritik Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malek berhubung isu ini. Ini
seolah mengambarkan kaum bukan Melayu begitu tegar dalam menidakan nilai
sejarah dalam dalam mendefinasi Malaysia Baharu versi mereka.
Mungkin bagi orang bukan melayu, nilai sejarah Tanah Melayu tidak
penting dan mereka mempunyai memori kolektif yang berbeza dengan orang
melayu.
Orang Melayu melihat “Malaysia Baharu” tidak pernah terputus dengan
sejarah Tanah Melayu dan kewujudan Malaysia hari ini adalah penerusan
sebuah kerajaan yang telah bermula ratusan tahun dahulu yang melalui
episod panjang disulami suka duka, bangga dan kecewa.
Kaum Melayu melihat sejarah pembinaan negara bukan hanya pada era Pra
Kemerdekaan yang termeterainya permuafakatan parti-parti berasaskan kaum
dan kontrak sosial mereka.
Bagi Melayu, memori kolektif mereka antaranya adalah seperti himpunan
perjanjian Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun yang memaknakan hubungan
ketaatan rakyat dan amanah Raja, penerimaan Islam yang menukar lanskap
politik dan sosial Melayu, perang melawan Portugis dan seterusnya
siri-siri perjuangan membebaskan tanah air hinggalah kegembiraan di saat
menyambut kemerdekaan.
Memori kolektif dan titik masa dalam minda orang Melayu tidak pernah
terputus, malah terus bersambungan hinggalah ke era Pasca PRU14 yang
membentuk ‘Malaysia Baharu’.
Berbeza dengan kaum bukan melayu yang mana memori kolektif mereka
berlegar di sekitar peristiwa singkat Pra Kemerdekaan, perasaan bangga
mereka yang memakmurkan ekonomi Malaysia tetapi menuduh banyak hak-hak
mereka sebagai rakyat Malaysia dinafikan dan seterusnya merasakan
merekalah penyebab utama tumbangnya rejim BN.
Sebolehnya, kaum bukan Melayu ingin mengubah terus identiti Malaysia
kepada sebuah negara yang berbeza dengan yang lampau. Sedangkan, Konsep
Malaysia baharu seharusnya dilihat usaha membebaskan negara dari
pentadbiran yang penuh kebejatan dan korupsi, bukannya membentuk sebuah
negara baru yang tiada sejarah masa lampau yg panjang dan bertukar
identiti.
Harus diingat, Malaysia Baharu tidak boleh sekali-kali lari dari 4
perkara penting sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan negara iaitu
kedudukan istimewa orang melayu dan bumiputra Sabah Sarawak, Raja-Raja
Melayu , Islam sebagai Agama Persekutuan dan Bahasa Melayu sebagai
Bahasa Kebangsaan.
Dengan 4 perkara ini adalah identiti dan teras utama Negara yang
tidak boleh disentuh oleh mana mana pihak sekalipun jolokan Malaysia
Baharu ditafsirkan dengan begitu liberal.
Kaum bukan melayu sepatutnya tidak terlalu dilihat gopoh dalam
melakar Malaysia Baharu, jangan kerana kegilaan membentuk negara pasca
PRU14 sehinggakan mengabaikan aspek sensitif yang sangat penting kepada
orang melayu, sikap terlalu lantang dalam mencabar tradisi dan sejarah,
bakal menjadi mimpi ngeri kepada mereka sekiranya berlaku kebangkitan
secara total dalam kalangan pengundi Melayu ditambah dengan kerjasama
Pas-Umno yang memungkinkan Pakatan Harapan ditolak oleh majoriti orang
melayu.
Bagi pemimpin Melayu pula, sewajarnya isu Malaysia Baharu ditangani
dengan cermat agar tidak dilihat rasis dan xenophobik terhadap kaum
lain. Dalam masa yang sama tidak boleh apologetik untuk menurut segala
tindak balas bukan Melayu terhadap nilai-nilai tradisi Tanah Melayu.
*Penulis adalah Timbalan Naib Canselor (HEPA) Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)